Marlous van Oord

UX/UI Designer & Digital Publisher

Een passie voor het vertellen van verhalen en om mensen iets speciaals te laten ervaren.

Project Benu

Benu AR element
Benu AR Markers
Workflow Benu
Benu Start
Benu Opdracht 1
Benu Opdracht 2
Benu Opdracht 3
Benu User Testing

Doel: Afstudeerscriptie – UX in AR – Interactie
Vorm: Mobile app – User Test & Scriptie

Opdrachtomschrijving

Dutch Rose Media wou graag weten welke moderne Augmented Reality en mixed media technieken het interactieniveau van AR toepassingen kunnen verhogen en/of optimaliseren. Door middel van een verdiepend onderzoek is de huidige stand van zaken vastgesteld. Hieruit bleek dat gebruikers niet goed weten hoe ze met AR om moeten gaan. Om dit te optimaliseren zijn er meerdere usertests opgezet, waarbij er bij de laatste usertest gebruik is gemaakt van storytelling elementen om de AR functionaliteiten beter uit te leggen en het interactieniveau te vergroten. De resultaten zijn gedocumenteerd in de afstudeerscriptie. Op deze pagina zal ingegaan worden op de laatste usertest, ook bekend als Project Benu.

In verband met bedrijfsgeheim kan de scriptie niet online getoond worden.

Project Benu in het kort

  • Een mobile AR applicatie, waarin de gebruiker in een Escape Room-achtige situatie een aantal puzzels moet oplossen om het einddoel te bereiken.
  • Door middel van storytelling elementen moet de uitleg speelser aanvoelen en moet het ook gemakkelijker zijn om een nieuwe AR handeling aan te leren.
  • Er wordt gebruik gemaakt van markers om een AR element te triggeren. Deze zijn visueel zo ontworpen dat er in het verhaal naar verwezen kan worden.
  • De markers liggen verspreid in de omgeving, om de gebruiker aan te moedigen om zich heen te kijken.
  • Er wordt gebruik gemaakt van zowel digitale als fysieke interacties.

Een verkorte versie van de demo:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door DutchRoseMedia (@dutchrosemedia) op

Onderdelen

  • Onderzoek – UX/UI in AR, interactiemogelijkheden.
  • Concept – Uitwerking userflow/scenario’s. Uitschrijven van het verhaal.
  • Mobile app – Mockup interface. Ontwerp van alle digitale elementen en markers.
  • User testing – Usertests opzetten en uitvoeren bij de doelgroep, analyseren testdata.
  • Presenteren – Resultaten presenteren en verdedigen.

Eventuele verbeterpunten:

  • Teksten visueel animeren en optimaliseren.
  • Verduidelijking van bepaalde opdrachten.
  • Toevoeging van geluid.